INFO Mobil technológiai modul

A Logisztika körébe tartozó raktári technológiákat támogató információ átviteli rendszerek az utóbbi időben jelentős fejlődésen
mentek keresztül (Hagyományos papír alapú rendszerek, Papír alapú batch rendszerek, Papír nélküli komissiózó rendszerek,
Vonalkódvezérelt  on-line rendszerek, Full automata rendszerek).
Ha az okokat megvizsgáljuk arra vonatkozóan, hogy milyen tényezők indukálják ezt a nagy arányú fejlődést, első helyen kell
megemlíteni a minőségre való törekvést. Míg korábban a mennyiségi növekedés volt jellemző, amely egyértelműen a minél
nagyobb gépesítést és automatizálást helyezte előtérbe, később a piacok telítődésével, környezetvédelmi szempontok miatt, és
általában az élet minőségének javulásával mindinkább a minőségre való törekvés került előtérbe. Ez a folyamat a nyugati
világban kb. 25 éve kezdődött, Magyarországon kb. 10-15 éve tart.
A minőség javítását komplexitásában kell vizsgálni, tehát nemcsak az előállított termékekre, hanem a szolgáltatásokra
vonatkozóan is. A raktározásban valójában tehát a raktári kiszolgálás minőségéről van szó.

A raktári kiszolgálás minőségét alapvetően
két paraméter határozza meg, a kiszolgálás gyorsasága és a kiszolgálás
pontossága.

A hagyományos technológiával működő disztribúciós raktári rendszereknél gyakran előforduló hiba, hogy egy ügyfél részére nem
a megrendelt áru, vagy nem az igényelt mennyiség, esetleg nem a megfelelő időpontban és címre kerül kiszállításra.
Ebben az esetben – az ügyfél bosszúságán és a szállító presztízs veszteségén túl - mindig valamilyen utólagos korrekciókra van
szükség. Ez történhet pótszámlázással, jóváírással, pótszállítással, visszáru kezeléssel, stb. Minden esetben a pótmunka
volumene a többszöröse lehet az eredetileg elvégzendő munkának, amennyiben az pontosan került volna elvégzésre. Nagy
forgalom esetén a kis hibák általában eszkalálódnak és jelentősen kihatnak más folyamatokra is és ott is eltéréseket okoznak.
Az előzőekhez csatlakozóan szintén jelentős problémát jelent a hagyományos raktározási technológiában az, hogy a
készletekkel való megfelelő szintű gazdálkodáshoz nem állnak rendelkezésre a szükséges információk. Az élelmiszerek,
gyógyszerek esetén az árucikkek azonosítása mellett rendkívül nagy jelentősége van a szavatossági időnek. A raktári
készletekkel nem csak a cikkféleségek szerint, hanem az azon belüli szavatossági idők  összetételével is gazdálkodni kell,
különben igen jelentős veszteségek érhetik a termékek tulajdonosát.

Az
INFO mobil rendszer alapvetően a fenti problémák kezelésére nyújt racionális, az ügyfelek igényei szerint technikailag és
funkcionálisan széles sávon skálázható megoldást, miközben jelentős támogatást nyújt az ún. kényes áruk kezelésében a
minőségbiztosítási szempontok érvényesítésére.
Az informatikai rendszer filozófiája az, hogy egy meghatározott technológia mentén irányítja és ellenőrzi a folyamatokat és nem
pedig az, hogy az egyes folyamatokban sztochasztikusan bekövetkezett eseményeket regisztrálja.

Fő cél tehát, hogy az informatikai rendszerben tárolt adatok (készlet és mozgási adatok) valós időben szinkronban legyenek a
technológiai folyamatokkal, az informatikai folyamatok minden időpillanatban pontos tükörképét adják a fizikai valóságnak,
továbbá a számítógépes rendszerben leképzett eljárásokon, algoritmusok (pl.: be- és kitárolási, komissiózási, stb.
algoritmusok) alkalmazásán alapuló automatikus támogatást kapjanak a fizikai folyamatban dolgozó munkatársak.

Az
INFO mobilok alkalmazása a fenti célok elérését, korszerű adatbáziskezelés és vonalkód technika, ill. rádiófrekvenciás
adatátvitel alkalmazásával, on-line/real-time támogatás nyújtásával biztosítja a felhasználók részére.


INFO Mobil kocsi

A raktáron belül, a szűkebb polcok közötti mozgást már korábban is kis kocsikkal végezték, amelyek megfelelően mozgékonyak,
irányításuk egyszerű, tehát bárki könnyedén használhatja. A különböző raktári munkálatok (betárolás, kiszedés, leltár, stb.)
elvégzése papírra nyomtatott lista segítségével történt. Ezzel a hagyományos módszerrel csak kisebb árukészletet esetén
lehetett megbízhatóan dolgozni. A hibázás lehetősége sok ponton jelen volt.
Az INFO Mobil a raktári kiszolgálás minőségének folyamatos magas szinten tartását biztosítja. A korábban használt kiszedő
kocsik „mintájára” készülő kocsi már tartalmaz fedélzeti számítógépet, vonalkód olvasót, elektronikus mérlegeket.
A kocsikra helyezett szamítógépek wireless technológia használatával online kapcsolatban állnak egy vezérlő számítógéppel. A
vezérlő számítógép számos feladata közül a legfontosabb a kiszedés során a raktári tárhelyek között az optimális útvonal
megtervezése.
A kocsik a továbbfejlesztés során független, joystick-os vezérlésű elektromotoros hajtást kaptak, a gyalogkíséret megtartásával.

A vonalkód olvasás biztosítja az áru azonosítását, akár gyártási szám szinten is (lejárat figyelés, adott gyártási szám folyamatos
nyomkövetése, stb.). A mennyiségi ellenőrzés a mérlegek segítségével történik. Ez az azonnali ellenőrzés biztosítja, hogy a
folyamat végén a végellenőrzés (revízió) lényegesen egyszerűsödik, mert csak az INFO mobilok által hibásnak jelzett feladatokat
kell ellenőrizni. Ezzel a megoldással a teljes kiszolgálási folyamatra vetített reklamációk mennyisége egy ezrelék alatti szinten
tartható.

Az INFO mobilon a kiszedés folyamán az egységek azok a ládák, amelyekben a kiszállítás megtörténik. Ezek a ládák
megrendelés alapján azonosítottak, így a kiszedés végén már semmilyen átcsomagolás nem szükséges. A ládák egy kocsival
kezelhető maximális száma és mérete a környezethez igazítható. A már valós ipari környezetben működő INFO mobilok
jellemzően hat ládával dolgoznak, de létezik két, három ládával terhelhető változat is.

Az INFO Mobil komissiózó rendszer egy olyan kiszedési feltételeket biztosító rendszer, amelynél az árukiszedő személy
munkavégzése a legoptimálisabb. Keret feltétel rendszert biztosít arra vonatkozóan, hogy a működtető személyzet a lehető
leggyorsabban és a legjobb minőségben végezze el a munkáját.

Az INFO Mobil rendszer arra van optimalizálva, hogy a komissiózási feladatokat a lehető legkevesebb árukiszedővel oldja meg a
gyógyszer nagykereskedelemben átlagosnak tekintett kb 2000-10000 cikkféleség napi 5000-40000 kiszedési tétel komissiózási
feladata esetén.
Egységesen és rugalmasan oldja meg az olyan raktárak komissiózási feladatait, ahol a cikkenkénti fogyási adatok szélsőséges
mértékben különböznek.

Abból a feltételezésből indul ki, hogy az emberi munkaerő drága, de még mindig olcsóbb mint az automata kiszedő rendszerek.
Az automata rendszer a viszonylag nagy számú cikk átlagosan közepes forgalma miatt igen költséges lenne.

Az INFO Mobil kocsi működési környezete

A WBS (Warehouse Business System) raktári rendszer vezérli az INFO Mobil komissiózó rendszert. A WBS határozza meg a
kiszedési feladatokat, a feladatokat optimalizálva szétosztja az INFO Mobil kiszedő kocsik között, rádiófrekvenciás csatornán
keresztül kommunikál a kiszedő kocsikkal.
M I C R O N I X
Logisztika      Informatika     Raktárrendszerek
Raktári modul
WBS
Raktári modul
Kereskedelmi modul
WBS
Kereskedelmi modul
Technológia modul
A WBS rendszer INFOmobil
vezérlő modulja
Bemérő modul
A WBS rendszer bemérés
irányítási modulja